Annons
Redaktionsbloggen
24 juli 2013

Upp för backen, ner för backen, upp för backen…

Igår åkte vi till Normandie och besökte Airborn Museum, bombkratrarna i Point de Hoc och den amerikanska minneskyrkogården vid Omaha beach. Det blev inte mycket träning förutom en del promenerande. Det blev däremot en intressant historiedag.

Småflickorna leker i en av många kratrar.

Idag däremot har låren fått en rejäl genomkörare. Jisses vad de har fått jobba. Inte av löpning utan av cykling.
Kanske inte låter så jobbigt tänker du men här i Erquy med omgivning är det väldigt låååånga och branta backar. Vi tänkte att vi ville besöka en ny strand i Val de André så vi gav oss iväg. Cyklade dal för dal, nerför och uppför. Jag med min hyrda franska ”tantcykel” på sju växlar fick kämpa för att hänga med de andra med sina snabba, häftiga mountainbikes.
Väl framme åt vi matsäck, badade och letade snäckor. De finaste strutsnäckorna hade tyvärr massa eremitkräftor tagit till sina bon.

En del av dagens snäckskörd.

På hemvägen tog vi en annan väg, slapp en del utav alla upp- och nerförsbackar. Vi cyklade genom ett fint bretanskt landskap. Tyvärr kunde jag inte fota medan jag cyklade. Hade fullt sjå att trampa. Ca 3 mil har vi cyklat idag, kanske inte låter så imponerande men tack vare alla backar så känns det minst som vi cyklat det dubbla.
Ett tag hade jag tänkt mig att jag skulle ut på en springrunda när vi kom tillbaka från vår cykelutflykt. Men jag skippade det. Benen har fått jobba så det räcker idag.
Nu väntar en skaldjursmiddag som heter duga, med grillade ostron, färska räkor och hummer. Mumsfilibabba!